FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev21/06/2019

Arbetar Lawline med skuldebrev?

Hej.

Vad kostar det att anlita någon hos er att skriva ett skuldbrev? Om den som lånat redan har kronofogden på sig kan jag fortfarande få pengarna tillbaka om skulderna inte betalas även fast denna inte har tillgångar?

Det gällert ett lån på 50 tusen för att starta firma och sen 50tusen på företagslån. tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att upprätta skuldebrev

Lawline tillhandahåller en tjänst som upprättar skuldebrev. Med hjälp utav den kan du upprätta ett juridiskt korrekt skuldebrev via nätet. Tjänsten och priset hittar du här. Du kan även ta kontakt med Lawlines jurister för upprättade av skuldebrev.

Att indriva obetald skuld

När en låntagare inte betalar av sin skuld i enlighet med skuldebrevet kan du som långivare vända dig till Kronofogden för att få hjälp med att indriva din skuld. Detta regleras i Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Du som långivare kan enklaste driva in skulden genom att kontakta Kronofogden och därigenom ansöka om betalningsföreläggande (2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Låntagaren kommer då att kontaktas av Kronofogden och ges möjligheten att bestrida skulden. Om låntagaren erkänner skulden blir skulden fastställd och Kronofogden påbörjar indrivandet av skulden. Om låntagaren istället bestrider skulden kommer du att informeras om detta och tillfrågas om du vill ta ärendet vidare till domstol.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare