Arbete under sommarlov vid tjänstledighet pga studier

Hej!

Jag arbetar heltid, men funderar på att studera under ett år. Det är en språkutbildning/kurs som inte är på heltid, och är terminsvis, med påbyggnad dvs steg 1 steg 2 osv, och som man kan söka en termin i taget. Om jag väljer att studera två terminer i sträck, dvs söka tjänstledigt 50% för studier i ett år samt arbeta 50% under tiden, kan jag om jag söker från januari till december även arbeta endast 50% under sommaren, trots att studierna har sommaruppehåll? Eller måste jag återgå till heltid under sommaren, dvs mellan terminerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör tjänstledighet på grund av studier är lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning tillämplig, den hittar du här.

När du ansöker om tjänstledighet pga studier kan du välja att ansöka för en sammanhängande period eller terminsvis. Om du ansöker om en sammanhängande period så kan din arbetsgivare inte kräva att du arbetar mer än 50% under perioder då du är ledig från studierna, men du och din arbetsgivare kan ändå komma överens om att du ska jobba mer än 50% under sommaren. Om du istället ansöker om tjänstledighet terminsvis blir det ett glapp mellan perioderna då arbetsgivaren kan kräva att du arbetar.

Viktigt att tänka på om du ansöker om tjänstledighet terminsvis är att du utformar din ansökan så att du ansöker om ledighet för flera på varandra följande terminer och anger att du då vill arbeta under sommaren. Tjänstledigheten kan då skjutas upp av arbetsgivaren innan den börjar, men när arbetsgivaren har godkänt tjänstledigheten kan den inte skjutas upp, 4-5§§ lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning.

En annan sak som kan vara av betydelse i sammanhanget är att din tjänstledighet gäller just studier, 1§ lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. På grund av detta har du inte rätt att arbeta hos annan arbetsgivare under till exempel sommaren om du och din arbetsgivare inte avtalar det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare