Arbetsgivare har ingen skyldighet att utge lönespecifikationer

hej fick ett nytt jobb med start 23/7-2019 och sedan första utbetalda lön i augusti så har jag inte fått några lönespecifikationer från min arbetsgivare ,har tjatat om att få dom sen första lönen men han bara kommer med nya ursäkter varje gång

finns det något man kan göra eller e det bara gilla läget ??

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen reglering i lag vari det framkommer att en arbetsgivare är skyldig att ge sina anställda lönespecifikationer. Detta betyder att din arbetsgivare inte har någon skyldighet enligt lag att utge lönespecifikationer. Enligt många kollektivavtal har dock arbetsgivaren skyldighet att utge lönespecifikationer till sina anställda. Om er arbetsplats går under ett kollektivavtal bör du undersöka om denna fråga finns reglerad i kollektivavtalet. Det ska också belysas att det är god sed att arbetsgivare utger lönespecifikationer till sina anställda, trots att det inte finns sådan skyldighet i lag.

Mitt råd till dig är att som första steg se över om denna fråga är reglerad i ett kollektivavtal. Som andra steg är att ännu en gång kontakta din arbetsgivare och påpeka att det är god sed att utge lönespecfikationer och att seriösa arbetsgivare faktiskt ska utge lönespecifikationer till sina anställda, särskilt om anställda begär det.

Jag hoppas att du fick klarhet i det hela!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare