Arbetsgivare har inte betalt ut lön till arbetstagare

Hej, jag anställdes på ett företag den 1/6 och blev uppsagd av min provanställning den 10/7. Bolag X har inte betalt någon lön och enligt dem skulle jag fått min lön den 25/7 istället för 25/6 som först var sagt.

Ingen lön har betalats ut och ägaren har nu dessutom gjort sig okontaktbar genom att blockera mitt nummer.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du har haft en provanställning (en tidsbegränsad anställning) hos din arbetsgivare och har nu blivit uppsagd utan att ha fått ersättning i form av lön under hela din anställningsperiod.

Utbetalning av lön

En arbetsgivare är skyldig att betala ut lön till sina arbetstagare enligt det anställningsavtal/kollektivavtal som gäller mellan arbetsgivare och arbetstagare. Om man som arbetstagare inte får sin lön utbetald innebär det att man har en fordran mot sin arbetsgivare.

Om det framgår av anställningsavtalet att du skulle få din lön utbetald den 25/6 alternativt 25/7 och detta datum har passerat, så har arbetsgivarens fordran gentemot dig (det vill säga din lön) förfallit till betalning (det sista betalningsdatumet har passerat).

Vad ska du göra?

Du ska ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten (KFM). Det kostar 300 kronor att ansöka om ett betalningsföreläggande. Denna kostnad kan du sedan begära ersättning för om din ansökan går igenom. Vidare, om din ansökan går igenom, kommer KFM ta kontakt med din arbetsgivare som ska yttra sig i ärendet inom en viss tid. Om din arbetsgivare bestrider din fordran kommer KFM kontakta dig och fråga om du vill gå vidare med ärendet till domstol.

Du kan läsa mer om processen för hur du ansöker om betalningsföreläggande på kronofogdens hemsida.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna OstanekRådgivare