Arbetsgivare skyldig att utfärda arbetsgivarintyg

Hej! Jag har svårt att få tag i ett arbetsgivarintyg av min chef efter jag har slutat ifrån mitt jobb. och han svarar inte iheller i sin telefon när man ringer vad kan jag göra? jag står utan någon ersättning från mina A-kassa fördom kräver arbetsgivareintyg av mig.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din arbetsgivare har en laglig skyldighet att lämna ut ett korrekt arbetsgivarintyg enligt 47 § 2 st. lag om arbetslöshetsförsäkring https://lagen.nu/1997:238. En arbetsgivare har även enligt praxis en skyldighet att lämna ut ett anställningsintyg på arbetstagarens begäran.

Det finns tyvärr ingen sanktion i de fall arbetsgivaren inte utfärdar ett intyg. Du kan emellertid försöka kontakta arbetsgivaren via brev eller liknande sätt, och hänvisa hans skyldighet enligt lagen. Annars kan facket hjälpa dig att försöka få arbetsgivaren till att utfärda ett intyg, de har emellertid inga mer påtryckningsmedel än du har, vilket gör att det inte är säkert att det heller ger resultat. Skulle det föreligga mycket stora svårigheter att få ett arbetsgivarintyg från arbetsgivaren kan du styrka ditt arbete hos arbetsgivaren med hjälp av t.ex. lönespecifikation eller facklig representant på företaget. A-kassan får enligt ett flertal beslut av Justitieombudsmannen inte bedöma sådan information annorlunda än ett arbetsgivarintyg.

Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare