Arbetsgivare tillåter oss inte att gå med i facket

Hej!

Om en arbetsgivare vill undvika att anställda ansluter sig till ett kollektivavtal, och hotar att det inte är ett bra val att göra, och även utlovar bonusar för dem som inte är med i facket.

Är detta då någon typ av diskriminering, eller vad är det för lag som är tillämplig när chefen aktivt vill förhindra anslutning till kollektivavtal?

Det har även förekommit "mobbing" pga detta, anställd blivit tillputtad när hen uttryckt sin vilja att gå med i kollektivavtal?

Vad gäller? Vilka fel har skett enligt lag?

Tack på förhand,

God fortsättning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I det här fallet blir medbestämmandelagen (MBL) tillämplig.

Utgångspunkten är att arbetstagare har rätt att organisera sig, verka för och tillhöra en arbetstagarorganisation. 7 § MBL. Dessutom skyddas föreningsfriheten även av regeringsformen (dvs. grundlag i Sverige, se 2:15 RF) och diverse internationella konventioner som Sverige åtagit sig att följa. Däribland EKMR, diverse EU-rätt och ILO.

Rätten som ges enligt ovan ska lämnas okränkt. Ifall någon på andra sidan (här i ditt fall din arbetsgivare) vidtar en åtgärd till skada för någon på andra sidan (i ditt fall dig eller dina arbetskamrater) för att denne utnyttjar sin föreningsrätt så kan allmänt skadestånd utgå för föreningsrättskränkning. Detta skadestånd sätts ofta mycket högt med Svenska mått, eftersom att arbetsdomstolen ser allvarligt på åtgärder som vidtas i syfte att motverka föreningsfriheten. Se 8 § och 55 § MBL

I ditt fall skulle då åtgärden som jag nämner ovan bestå i att arbetstagare utlovas förmåner för att inte gå med i facket. Den aktuella skadan för er består i att ni går miste om förmåner som andra arbetstagare får endast för att ni vill utnyttja er föreningsfrihet.

Jag rekommenderar er starkt att vända er till den arbetstagarorganisation som ni har planerat att ansluta er till för att höra med dem om hur ni bör agera i fortsättningen.

Vidare bör ni inte acceptera fysiskt våld/hot på er arbetsplats. Ta gärna upp detta mer er arbetstagarorganisation så kan dem ge sin syn på saken. Det kan t.ex. inverka på rätten till ersättning för er.

Hoppas du fått svar på din fråga. Jag önskar även dig en god fortsättning!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare