Arbetsgivare vägrar betala ut semesterersättning vid avslutad anställning

Hej,

jag har en Undran.

Jag blev uppsagd (tillsvidareanställd) pga arbetsbrist den 5/2-2020 dvs att jag hade min sista arbetsdag den 5/3-2020 och den 27/3 mars, fick jag min sista lön för de dagar jag arbetat i mars. Dock ingen semesterersättning.

Min semesterersättningen motsvarar kvarstående 14 dagar.

Nu påstår min chef att jag inte har rätt till utbetalning av kvarstående dagar.

Jag undrar därmed om man kan skicka kravbrev? För han borde väl ändå betalt ut senast idag (lön) om han inte riskerar att böta?

Lawline svarar

Hej!

En arbetsgivare är skyldig att, utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter avslutad anställning, betala ut semesterersättning vilket framgår av 30 § 1 st semesterlagen. Ibland kan arbetsgivaren få längre tid på sig att betala ut semesterersättningen. Detta är om semesterersättningen inte kan beräknas inom en månad efter anställningen avslutats. I dessa fall ska ersättningen betalas ut inom en vecka från att hindret upphört om att beräkna semesterersättningen vilket framgår av 30 § 2 st semesterlagen.

Det finns dock undantag för när semesterersättning inte ska betalas ut efter avslutad anställning. Det är om semesterersättningen har betalats ut med 12% varje månad tillsammans med lönen. I dessa fall finns ingen innestående semester att få betalt för.

Har man dock semesterdagar kvar som man inte tagit ut så har man rätt att få dom utbetalda. Vägrar arbetsgivaren att betala ut semesterersättningen så bryter arbetsgivaren mot semesterlagen. Gör arbetsgivaren det kan du ha rätt till skadestånd från din arbetsgivare enligt 32 § semesterlagen. En skadeståndstalan måste väckas inom två år enligt 33 § semesterlagen.

Har du du semesterersättning som inte betalats ut har du en fordran gentemot din arbetsgivare. För att driva in den skulden från din arbetsgivare kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande och på så sätt få deras hjälp att driva in skulden. När du ansökt skickar Kronofogden ett brev till din arbetsgivare om ditt betalningskrav vilket arbetsgivaren kan gå med på och betala eller bestrida. Skulle arbetsgivaren bestrida får du meddelande om detta. Du kan då välja om du vill stämma din arbetsgivare hos tingsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare