Arbetsgivaren har betalat ut för mycket i lön - återbetalningsskyldig?

Jag har haft beredskap och fått 320kr brutto som tillägg på min lön. När jag sen slutade med beredskapen så glömde arbetsgivaren samt jag själv bort att tilläggen inte skulle vara kvar så nu 16 månader senare vill Arbetsgivaren att pengarna ska betalas tillbaka. kan han göra det efter sån lång tid ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall din arbetsgivare (AG) har rätt att kräva dig på de felaktiga utbetalningar som denne gjort till dig.

Som regel är du skyldig att betala tillbaka summan du erhållit för mycket av din AG. Från denna huvudregel finns det dock undantag. Ett undantag är att om det kan anses att du i god inrättat dig efter betalningen eller konsumerat beloppet. Det innebär att du ska ha varit i god tro om den felaktiga utbetalningen. Anses du ha varit i god tro innebär det därmed att du inte heller anses återbetalningsskyldig. Vid bedömning om du anses som i god tro görs det en helhetsbedömning. Hänsyn tas exempelvis till hur det i din lönespecifikation har redovisats för tillägget. Redovisas tillägget separat från din fasta lönen tyder det på att du varit i ond tro; dvs. du borde isåfall ha insett att du inte var berättigat till den delen mot bakgrund av att du inte längre haft beredskap. Som här antyds innebär detta att har du en rörlig lön och alltså inte en fast sådan så tyder det dock på att du varit i god tro och ska därmed inte vara skyldig att betala tillbaka. En ytterligare faktor som indikerar på att en person inte är skyldig att betala tillbaka en felaktig utbetald ersättning är precis som du misstänker att det förflutit en lång tid från detta att felaktig utbetalning skett och återbetalningskravet gjorts gällande.

Med anledning av att jag inte vet alla omständigheter i ditt fall blir det svårt att göra en heltäckande och därmed helt korrekt bedömning. Vad som dock kan konstateras är att ifall du har fast lön och att det i din lönespecifikation har redovisats särskilt för tillägget är det stor sannolikhet att du är återbetalningsskyldig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare