FrågaARBETSRÄTTSjuk 03/03/2020

Arbetsgivaren tar inte sitt rehabiliteringsansvar

Hej! Jag vill anmäla min arbetsgivare pga. diskriminering.

Jag råkade i ett traumatiskt olycksfall på fritiden och var sjukskriven i 3 månader. Ingen från min arbetsgivare har ringt eller frågat vad som hände och hur jag mår. Efter tre månader började jag jobba ingen, och meningen var att jag ska omplaceras till lättare uppgifter, men det blev inte så. Nu har det gått 3 månader och jag få inte någon plats trots läkarintyget och skyddsombudet. Jag får bara uppgifter jag inte klarar, medan andra fick dessa uppgifter under tiden jag väntade på ledig plats. När jag frågade fick jag samma svar hela tiden, att allt är överbemannat. Nu mår jag ännu sämre och detta skadar min arbetsförmåga och mitt psykiska välmående.

Jag vet intevad ska jag göra eftersom det är min chef och HR som behandlar mig orättvist.

Facket är inte av någon hjälp. De hittar bara ursäkter att bli av mig

De erbjuder bara det jag inte klarar av

Jag vet inte vad jag ska göra

Mvh/M----a

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din situation kommer det troligen inte löna sig att vända sig till DO(Diskrimineringsombudsmannen). För att diskriminering ska vara otillåten krävs att den sker med grund i någon av de skyddade diskrimineringsgrunderna. Dessa räknas upp i diskrimineringlagen (1 kap 1, 5 § Diskrimineringslagen). De enda av dessa som skulle kunna tänkas vara relevanta är funktionsnedsättning och etnicitet.

Funktionsnedsättning kommer inte på fråga, eftersom skadan inte är permanent. Du skriver att du har återvänt från en sjukskrivning, vilket indikerar att du är på bättringsvägen.

Etnicitet* håller inte heller, eftersom dessa problem uppstod först efter din återkomst från sjukskrivningen. Hade den dåliga behandlingen du utsätts för varit betingad vid din etnicitet hade den sannolikt pågått redan innan din sjukskrivning, eftersom någons etnicitet inte ändras.

Du har nog mer under fötterna ifall du vänder dig till Arbetsmiljöverket. De utövar tillsyn över frågor som rör arbetsgivarens rehabiliteringsansvar. Det verkar som att din arbetsgivare inte tar detta ansvar.

Jag hoppas du har fått den hjälp du behöver

* Jag behövde göra omfattande ändringar i formuleringen av frågan för att göra den lättare att förstå. Jag antar därför att svenska inte är ditt modersmål, och du har en annan etnicitet än svensk. Om jag har fel i detta ber jag om ursäkt.

Med vänlig hälsning

Adam NovakRådgivare