Arbetsgivaren vägrar att utfärda arbetsintyg

Arbetsgivare som inte vill ge arbetsbetyintig vad ska man göra om man behöver ge till akassa

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din arbetsgivare har en laglig skyldighet att på begäran utfärda arbetsintyg enligt 47 § 2 st. lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring (här). Du behöver inte uppge någon anledning för att få ut ett arbetsgivarintyg och arbetsgivaren ska utfärda ett sådant intyg utan oskäligt uppehåll. Om det medför stora svårigheter för dig att skaffa ett arbetsintyg anges det även i bestämmelsen att uppgifterna kan styrkas på annat sätt.

I ditt fall rekommenderar jag dig i första hand att ta kontakt med arbetsgivaren och påpeka att det finns en laglig skyldighet för arbetsgivare att utfärda arbetsintyg. Det finns tyvärr inga sanktioner för en arbetsgivare som vägrar att utfärda ett arbetsintyg.

Om arbetsgivaren fortfarande vägrar kan du vända dig till facket för hjälp om du är medlem i en facklig organisation. A-kassan kan också komma att godta andra handlingar om det är mycket svårt för dig att skaffa ett arbetsintyg. Enligt beslut från Justitieombudsmannen får A-kassan inte bedöma sådan information annorlunda än ett arbetsgivarintyg. Exempel på handlingar som kan styrka ditt arbete är lönespecifikationer, anställningskontrakt eller kontrolluppgifter från Skatteverket.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Du är varmt välkommen att återkomma till oss igen om du har ytterligare frågor och funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Ida Johanna KöpmanRådgivare