Arbetsgivares ansvar för stöld på arbetsplats

Hej!

Jag har blivit bestulen på min jacka på min arbetsplats, arbetar på en skola. Den hängde på en krok utanför klassrummet då vi inte har några skåp eller andra möjligheter att förvara våra ytterkläder. Nu undrar jag om jag kan få ersättning genom min arbetsgivare? Jag vill helt inte använda min egen hemförsäkring då värdet på jackan uppgår till ungefär det belopp som självrisken ligger på. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 12 kap. 2 § handelsbalken framgår det att när ett föremål lämnas i förvar hos en annan person har denna person ett ansvar för att föremålet inte försvinner. Skulle föremålet försvinna kan den som utövar förvaringen blir ersättningsskyldig.

Dessvärre är denna bestämmelse i handelsbalken troligtvis inte tillämplig i din situation, då det knappast kan anses vara så att du lämnat jackan i förvar hos din arbetsgivare. Att din jacka har hängt på en krok på arbetsplatsen torde inte utgöra förvaring i lagens mening. Alltså har du ingen lagstadgad rätt att få ersättning av din arbetsgivare.

Däremot kan det personliga anställningsavtalet mellan dig och din arbetsgivare eller ett kollektivavtal som eventuellt gäller mellan er föreskriva någonting annat. Det är nog inte så troligt, men det är något du borde kolla upp!

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare