FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/11/2021

Arbetsgivares rätt att avsluta provanställning

Hej!

Min dotter hade provanställning i en färgbutik. Hon blev överöst med beröm för sitt engagemang, sa att hon skulle inte känna någon press på sig när hon ville lära sig så snabbt hon kunde för att känna att hon gjorde nytta för sig. Hon Trivdes väldigt bra med arbetskollegerna. Fick höra att hon var lättlärd och rolig att jobba med så de glömde bort emellanåt att hon var ny och grön. 2-3 v innan provtidens slut har hon samtal med chefen och då säger han att hon inte behöver oroa sig för fortsättningen.

Hon skickas på truckutbildning så hon fick truckkörkort. Fick en intern mailadress några dagar innan provtidens slut. Blir anmäld till ännu en utbildning. Hon kände sig så säker och glad för fortsättningen.

3 dagar innan kallar chefen henne till sig och bara slänger ur sig att det inte blir någon fortsättning. Dottern blir chockad och vill ha en motivering. Då svarar han att inte behöver ange någon sådan när det är en provanställning. Arbetskollegorna är lika chockade.

När dottern försöker få tag i honom så gör han sej helt otillgänglig. Hon är orolig för nytta jobbsökande eftersom hon inte vet vad han är kapabel till att ge för referenser när han svänger från en fantastisk o omtänksam chef till en ulv i fårakläder

Frågan är nu.. får det gå till så här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Jag ska göra mitt bästa för att besvara din fråga. Jag kommer hänvisa mina svar från lagen om anställningsskydd(LAS)

Din dotter har en provanställning, provanställningar regleras i LAS. En provanställning får vara i högst 6 månader och den övergår automatiskt till en tillsvidareanställning om inte arbetsgivaren innan dess lämnar besked om att provanställningen kommer att upphöra. Arbetsgivaren kan avbryta provanställningen av vilka skäl som helst, så länge de inte är diskriminerande eller en föreningsrättskränkning. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att berätta varför provanställningen avslutas. Tyvärr så har arbetsgivaren rätt att avbryta din dotters anställning på detta vis, skyddet i lag för provanställningar är väldigt svagt.

Däremot så måste arbetsgivaren lämna besked om att provanställningen kommer upphöra minst 2 veckor innan prövotiden går ut (31§ LAS). Detta har inte din dotters chef gjort, han har därför brutit mot en ordningsregel i LAS. Han kan på grund av detta möjligtvis bli skyldig att betala skadestånd till din dotter för den skada som uppkommit genom att han meddelade försent om att provanställningen skulle upphöra (38§ LAS). Trots detta så är tyvärr beslutet att avsluta din dotters anställning giltig och tillåten enligt lag, även om han lämnat meddelandet försent.

Jag skulle rekommendera dig och din dotter att ta kontakt med den fackliga organisation Handels(eftersom det rör sig om arbete i en butik) och be dem hjälpa er med ärendet och se över möjligheterna för skadestånd till din dotter.

Vänliga hälsningar,

My StenquistRådgivare