Arbetsgivares skadeståndsansvar och skyldighet att vidta säkerhetsåtgärder

Hej. Jag var med om en arbetsplatsolycka för ca8 månader sedan nu, jag fick en en kran i huvudet och bröt nacken, hur kan jag driva vidare en skadestånds ersättningssystem fråga eller vad man säger? Det visade sig att det var inte ett fel på kranen!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare har en väldigt vidsträckt skyldighet att vidta säkerhetsåtgärder för att hindra skador på arbetstagare. Detta finns det bestämmelser om i arbetsmiljölagen (https://lagen.nu/1977:1160). Trots att det inte var fel på kranen som skadade dig, kan det finnas möjligheter att utfå ersättning av din arbetsgivare ändå. Exempelvis kan denne ha varit skyldig att ge dig skyddskläder eller liknande som minskar risken för skador i allmänhet. Det beror alltså helt på vad du som arbetstagare varit utsatt för för risker genom ditt arbete, och vad din arbetsgivare gjort för att minska dem.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en jurist för att närmare utreda om skadeståndstalan kan väckas, samt för att få hjälp med att driva en talan till domstol om det skulle var aktuellt. Lawline erbjuder juridisk hjälp! Du kan kontakta info@lawline.se för att få mer riktlinjer.

Hoppas mitt svar har hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare