Arbetsgivares skadeståndsskyldighet

Hej!

Jag undrar om det finns någon paragraf i skadeståndslagen som rör distraktion?

Jag blev distraherad utanför min arbetsplats när jag var i tjänst. Då lyfte jag tunga föremål och råkade tyvärr av distraktion av en välkänd person som gick förbi, tappa ett föremål som hamnade på en fotgängare. Fotgängaren blev skadad och nu återstår frågan, vem är skadeståndsskyldig? Är det jag (arbetsgivare), min arbetstagare eller personen som gick förbi och distraherade mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För att skadeståndsskyldighet ska uppstå  krävs för det första en skada, som måste kunna bestämmas ekonomiskt. För det andra krävs oaktsamhet, dvs. att den som vållat skadan har varit oaktsam. För det tredje krävs ett orsakssamband, dvs. att oaktsamhet orsakade skadan. Att bli distraherad nämns inte explicit i skadeståndslagen men skulle troligen bedömas som oaktsamhet.

För arbetsgivare gäller ett generellt principalansvar, vilket innebär att arbetsgivaren som huvudregel ansvarar för skador som arbetstagare i hans eller hennes tjänst orsakar, se skadeståndslagen 3 kap. 1§.

Arbetstagaren ansvarar själv bara om synnerliga skäl föreligger, det krävs alltså väldigt grov oaktsamhet. Detta bedöms med hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intresse samt övriga omständigheter, se skadeståndslagen 4 kap. 1§.

Sofia LinderRådgivare