Arbetsgivares skyldighet att utfärda arbetsgivarintyg

Har jag rätt till att få ett arbetsgivatintyg under min provanställning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Din arbetsgivare är skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg på din begäran enligt 47 § 2 st Lag om arbetslöshetsförsäkring, vilket gäller även under din provanställning. Tyvärr finns det inga sanktioner för arbetsgivare som inte fullgör denna skyldighet. Skulle det bli problem rekommenderar jag dig att i första hand vända dig till din fackliga organisation för hjälp.

Självklart är du också välkommen att höra av dig till oss igen vid ytterligare funderingar eller frågetecken!

Sara HillRådgivare