Arbetsgivares skyldighet att utfärda arbetsgivarintyg

Hej! Har jag rätt som arbetstagare kräva ett nytt arbetsgivareintyg om jag redan har fått ett innan?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett arbetsgivarintyg är nödvändigt för rätt till ersättning från a- kassan och fylls i av din arbetsgivare. Enligt lag är arbetsgivare skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg på begäran av arbetstagare oavsett skäl (47 § andra stycket lag om arbetslöshetsförsäkring). Du behöver alltså inte ange varför du vill ha ett nytt arbetsgivarintyg och det spelar inte heller någon roll hur länge du har varit anställd. Det finns inget som talar för att du inte skulle kunna begära ett nytt arbetsgivarintyg.

Trots att arbetsgivare är skyldig att utfärda ett arbetsgivarintyg på begäran finns det inga sanktioner om denne skulle underlåta att göra det. I sådana fall kan du vända dig till facket som kan hjälpa dig ta kontakt med din arbetsgivare och det finns också möjlighet att ersätta arbetsgivarintyget med t.ex. lönespecifikationer och uppgifter från skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare