FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/11/2021

Arbetsgivarintyg utfärdat av kollega med felaktiga uppgifter

Hej,

Om jag på mitt jobb skriver under ett arbetsgivarintyg någon av mina kollogor utfärdat och uppgifterna är fel. Kan jag då bli skyldig till något brott?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Utgångspunkt

Som arbetstagare har du en lagstadgad rätt att begära ett arbetsgivarintyg. Din arbetsgivare är enligt 47 § andra stycket Lag om arbetslöshetsförsäkring skyldig att utfärda ett intyg om du begär ett sådant.

Brottsligt?

I ditt fall tolkar jag det däremot som att det är en av dina kollegor som utfärdat detta intyg, och inte din arbetsgivare. Detta skulle kunna föranleda att du gör dig skyldig till brottet urkundsförfalskning. Brottet regleras i 14 kap. 1 § Brottsbalken och innebär att man exempelvis skrivit under en handling i någon annans namn, förfalskat någons namnunderskrift eller framställt en falsk urkund.

En urkund innefattar flera olika grejer, exempelvis; protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg, legitimationshandlingar och annan handling som upprättats till bevis eller på annat sätt är av betydelse såsom bevis.

Vad innebär det i ditt fall?

I ditt fall är ett arbetsgivarintyg en urkund. Genom att du upprättat ett intyg, med hjälp av en kollega, innehållandes felaktiga uppgifter så kan du göra dig skyldig till brottet eftersom du framställt en falsk urkund. Mitt tips till dig är att vända dig till din arbetsgivare och begära ett riktigt intyg i enlighet med lagen om arbetslöshetsförsäkring, dels för att det du är berättigad till det, dels för att du på så sätt inte gör dig skyldig till något eventuellt brott.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare