FrågaARBETSRÄTTArbetsskada 23/05/2016

Arbetsskada och ersättning

Hej min son råkade ut för en arbetsskada krossade tummen i arbetet. Nu visar det sig att arbetsgivaren ej hade några försäkringar. Hur går man till väga?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om arbetsgivaren saknade försäkring så har din son ändå möjlighet till ersättning. I ert fall så kan din son ansöka om arbetsskadeersättning från försäkringskassan.

För att få ut ersättning ska följande göras:

Arbetsgivaren ska anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Den anställda (din son) behöver bara berätta för sin chef vad som har hänt. Den som blivit skadad i arbetet (din son) ska därefter ansöka om ersättning.

Din son kan få ersättning för en arbetsskada om:

Han har en godkänd arbetsskada. Detta avgör försäkringskassan i samband med hans ansökan om ersättning. Det krävs också att han har kostnader eller tjänar mindre pengar på grund av arbetsskadan. Han behöver också vara försäkrad i Sverige. Du är försäkrad i Sverige om du arbetar här.

Nedan så bifogar jag en länk till försäkringskassan som kan vara till hjälp. Där finns även information om den ansökan om ersättning som er son ska skicka in.

Försäkringskassan

Om skadan uppkom för att arbetsgivaren åsidosatt sina skyldigheter enligt arbetsmiljölagen så kan ni även polisanmäla arbetsgivaren enligt 3 kap. 8 + 10 §§ brottsbalken. Det finns även möjlighet att föra ett skadeståndsanspråk mot arbetsgivaren för den personskada er son lidit enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen. Med hänsyn till er fråga så kan jag dock inte ge tydligare vägledning än så.

Om ni önskar ytterligare rådgivning för att kunna föra en polisanmälan samt driva skadeståndsfrågan vidare så rekommenderar jag att ni kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. För mer om detta så är du varmt välkommen att läsa mer via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare