Arbetstagarens skadeståndsansvar

Hej!

Jag undrar hur förhållandet mellan arbetsgivarens och arbetstagarens skadeståndsansvar ser ut. Om man kan anse att synnerliga skäl föreligger enligt 4:1 SkL, kan den skadelidande då endast vända sig till arbetstagaren? Eller kan den skadelidande vända sig till arbetsgivaren enligt 3:1 SkL och sedan får arbetsgivaren rikta regresskrav gentemot arbetstagaren?

Mvh Amanda

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utgångspunkten är att arbetsgivaren svarar för skador som arbetstagaren vållar, enligt 3:1 SkL. Bestämmelsen 4:1 SkL möjliggör eget ansvar för arbetstagaren för skador som han/hon vållar i tjänsten. Det krävs dock”synnerliga skäl” som i princip innebär en presumtion för att arbetstagaren ska gå fri från skadeståndsansvar. Vid en bedömning om det föreligger "synnerliga skäl" tar man hänsyn till handlingens beskaffenhet, arbetstagarens ställning, den skadelidandes intressen och övriga omständigheter, vilket innebär att utgången kan variera från situation till situation. Se 3:1 och 4:1 SkL, https://lagen.nu/1972:207#K3P1 och https://lagen.nu/1972:207#K4P1

En arbetstagares skadeståndsansvar kan aktualiseras i tre fall, ett av dem är när ersättning har betalats till en skadelidande enligt principalansvarsreglerna och arbetsgivaren riktar regressanspråk  mot arbetstagaren. Detta regressanspråk måste bedömas utifrån 4:1 SkL, vilket innebär att det måste föreligga "synnerliga skäl". Om det står klart att "synnerliga skäl" föreligger kan regressanspråket från arbetsgivaren gå igenom. Tredje man kan fortfarande rikta anspråk mot arbetsgivaren.

Värt att nämna är att reglerna om arbetstagares skadeståndsansvar är dispositiva. Arbetstagarens ansvar kan således utvidgas eller inskränkas genom kollektivavtal eller enskilda anställningsavtal.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare