Ärekränkning

Hej!

Jag är arbetar inom hälsosjukvård och min tidigare

Chef som gåt i pension pratat om min pesoliga och hälsa på dålig sätt till min nuvarande chef .

De är granna och pratat i privat sammanhang trots min tidigare chef har gott i pension.

Är det jag lagligt får man göra det.

Med vänlig hälsning

X

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att din förra chef och nuvarande chef pratar om din hälsa när du inte är där och att detta påverkar din nuvarande chefs syn på dig.

Enligt mig är detta förtal, det regleras i Brottsbalken 5 Kapitlet 1-2 §§, https://lagen.nu/1962:700 .

Att tala illa om någon bakom dennes rygg är generellt sätt inte lagligt. Däremot så har lagstiftaren tagit hänsyn till att människor är mänskliga och att personer man är i nära relation till ska man kunna prata med. Det finns dock en viss gräns även för detta. Enligt mig så kan dina chefer ses som vänner och därmed nära men samtidigt är det försvårande att en av dem är din chef idag. Men även andra aspekter väger in så som: vad/om din förra chef haft något syfte med detta, vilken spridning uppgiften har fått och liknande.

Du kan anmäla det till polisen men i ärekränkningsbrotten gäller speciella åtalsregler och det är sällan som en åklagare driver sådana fall. Det finns dock möjlighet för dig att själv göra det, men då riskerar du att få betala rättegångskostnaderna. Men enligt min bedömning utifrån den informationen jag har fått har du rätten på din sida, men det finns inte en garanti för att en domstol skulle bedöma det på samma sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare