Arga grannar trakasserar mig, vad är brottsligt?

Hej,

Vi är en familj som bor i en bostadsrättsförening. På föreningens mark har det funnits en studsmatta som varit trasig och farlig för barnen. Vi har personligen pratat med familjen som äger studsmattan att den antingen måste lagas eller ta bort den, men inget har hänt. Våra barn har hoppat i studsmattan, vilket då är vårt föräldraansvar, men efter några incidenter där barn (bl.a vår yngsta) ramlat ur den, skrev jag en skrivelse till vår styrelse som i sin tur beslutade om förbud mot att ha studsmattor på föreningens mark.

En annan familj i närheten av oss hade precis monterat upp en ny studsmatta på sin gräsmatta. Deras gräsmatta är belägen innanför en häck och en mindre staket med grind. Den studsmatta vi avsåg (och ansåg) behövdes plockas bort stod på ett öppet gräsområde mellan två av husen.

Till saken hör att familjen med sin nya studsmatta blev så arga och upprörda över förbudet, och när de fick veta att vi (jag) gjort denna skrivelse, så riktas ilskan mot oss. Familjen har avsagt sig all kontakt med oss. Vart går gränsen för trakasserier? Vi vistas ute på gården på vår sida om parken. Med blickar vet vi att dom avskyr oss. Det kommer utan förvaring kommentarer som "är du nöjd nu", "man borde kanske sätta hänglås på grinden". Droppen var i förrgår de den familjen hade besök av sina barns mormor. Hon fullkomligen skrek en harang av hatiska och riktade meningar till mig utan att tilltala mig då jag passerade från vår parkering hem dit vi bor.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar lawline med din fråga.

Det finns inget "trakasseribrott" i lagen, men det finns såklart brottslighet som beteendet du nämner gränsar till. Den kommer jag att gå igenom nu.

Olaga förföljelse

Den som begår upprepad brottslighet i form av olaga hot, olaga tvång, misshandel, hemfridsbrott med mera (4 kapitel 4 b § Brottsbalken) och gärningarna var för sig utgjort led i upprepad kränkning av någons personliga integritet, döms för olaga förföljelse. Detta brott är alltså ett brott som utgörs av flera andra mindre brott, som måste vara begångna först.

Olaga hot

4 kapitel 5 § Brottsbalken. Den som med vapen eller annars med hot om brottslig gärning hotar en annan person, på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig fruktan för ens säkerhet döms för olaga hot. Det krävs alltså dels att hotet gäller en olaglig gärning och att det är allvarligt menat.

Olaga tvång

Den som genom våld eller med hot om brottslig gärning tvingar någon att göra något eller tåla något döms för olaga tvång (4 kapitel 4 § Brottsbalken).

Ofredande

Den som fysiskt antastar eller utsätter någon för stötande kontakter, eller annat hänsynslöst beteende, döms för ofredande, om beteendet typiskt sett är sådant att det kränker den utsattes frid på ett kännbart sätt. Detta brott kan ta många olika former, men är kanske vad du syftar på när du nämner trakasserier. Att spela hög musik sent på natten, att ringa upprepade gånger till er på konstiga tider eller att kasta saker mot er tomt skulle kunna vara ofredande. Om grannarna gör något som dom vet är störande för er skulle det kunna vara ofredande (4 kapitel 7 § Brottsbalken).

Jag hoppas att dessa förklaringar ger dig en bättre förståelse av vilken typ av beteenden som är kriminaliserade. Självklart är också all typ av våld och förstörelse av er egendom brottslig. Av din beskrivning av det inträffade med mormorn är det svårt för mig att dra någon slutsats om huruvida brott begicks vid det tillfället.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare