Arv av enskild egendom mellan makar

Min man har fått ta över ett sommarhus från sina numer avlidna föräldrar. Huset gavs till honom som enskild gåva inband en sista föräldern avled. Vi disponerar nu huset tillsammans, men jag står för alla kostnader eftersom maken inte har någon inkomst.

För egen del kommer jag framöver få ärva en andel av en relativt värdefull storstadslägenhet. Föräldrarna har testamenterat allt som enskild egendom.

Fråga

1. Om min make dör vad händer då med sommarhuset( hans enskilda egendom). Vi har 2 gemensamma barn. Jag har förstått att jag kan disponera bostaden, men om ekonomin skulle bli ansträngd framöver har jag då även rätt att sälja sommarhuset och använda pengarna.

2. Om jag avlider, vad händer då med arvet från mina föräldrar( vi är 4 syskon). Tillfaller 1/4 av arvet/ lägenheten min make ändå? Och om jag går bort före mina föräldrar: tillfaller den enskilda gåvan min man då eller våra gemensamma barn?

Hur ska vi göra så att vi i första hand ärver varandra framöver?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni endast har gemensamma barn kommer ni ärva varandra den dag någon av er dör (3 kap. 1 § ÄB). Det saknar därför betydelse att ni har fått gåvor som enskild egendom. Att det är enskild egendom har betydelse om ni skulle skilja er eller om ni skulle ha barn som inte är gemensamma.

Fråga 1

Du kommer ärva bostaden med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär bara att du inte har möjlighet att testamentera bort bostaden (3 kap. 2 § ÄB). I övrigt kan du fritt disponera bostaden, exempelvis sälja denna och använda pengarna.

Fråga 2

Om dina föräldrar avlider före dig kommer du ärva andelen så som det föreskrivs i testamentet. Om du sen avlider före din make kommer han ärva denna andel. Som jag skrev ovan så saknar det betydelse att det är så kallad enskild egendom i denna situation.

Om du avlider före dina föräldrar ärver din man inte storstadslägenheten eftersom du inte äger denna än, eftersom du inte har ärvt den ännu. Vad som sedan händer när dina föräldrar avlider beror på hur testamentet är utformat. Troligtvis är det då dina barn som ärver "din" andel av storstadslägenheten när dina föräldrar avlider. Detta kan du och din make inte påverka eftersom det är upp till dina föräldrar hur de vill fördela sitt arv.

Sammanfattning

Eftersom ni bara har gemensamma barn kommer du och din make ärva varandra om någon av er dör. Det saknar betydelse att egendomen är enskild. Ni behöver inte skriva något särskilt för att få detta att hända. Det ni har ärvt av varandra har ni med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att ni inte kan testamentera bort den egendomen. I övrigt kan ni disponera egendomen fritt, exempelvis sälja den och använda pengarna.

Mvh

Johan LandströmRådgivare