arv - barn

Ang arv.

Jag och min syster har ärvt en lägenhet som så småningom ska säljas.

Jag är gift och har barn och särkullbarn. Kan arvet bli min enskilda egendom utan att särkullbarnen får ta del av dem den dagen om/när den blir aktuell?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Rätt att taga arv

Det framkommer av 1 kap 1 § ärvdabalken för att man ska ha rätt till att få arv måste man vara vid liv. Det betyder att när du dör ska dina barn vara vid liv för att få ärva dig.

Vem ärver

De som ärver sig är dina barn först och främst, vilket står i 2 kap 1 § ärvdabalken. Dina barn ingår i första arvsklassen och ärver lika lott. Om du har 100 kr när du får bort och har två var, ärver de alltså 50 kr var. Om ett av dina barn är dött men detta barn har barn, alltså dina barnbarn ärver de istället för sina föräldrar, detta kallas för istadarätt. Istadarätten är obegränsad och fortsätter neråt i ledet, det betyder att även barnbarns barn kan ärva.

Laglott och arvslott

Det står i 7 kap 1 § ärvdabalken att hälften av arvslotten utgör laglotten. Laglotten har alltid dina barn rätt till, den kan man inte avtala bort exempelvis genom testamente. Dina barn kommer alltid ha rätt till denna laglott oavsett vad du gör. Den dagen du dör kommer alla dina barn att dela på det arv som du efterlämnar dig, men du kan givetvis genom testamente där du kan skriva in att några av dina barn enbart har rätt till sin laglott.

Särkullbarn

Det ska poängteras att om det är din mans särkullbarn är det inte dina barn och ärver inte dig. Men kan indirekt ärva dig eftersom din man och du äger hälften var. Det ni kan göra är att skriva in lägenheten som enskild egendom, det framkommer i 7 kap 2 § äktenskapsbalken.

Enskild egendom

Enskild egendom är något som förhåller sig mellan par som är gifta och har ingenting med dina barn att göra.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare