Arv då föräldrar är ogifta resp. gifta

Mina föräldrar skildes när jag var i 8-års åldern. De levde åtskilda i ca 6-7 år och återförenades därefter och har levt i ett samboförhållande fram till nu. Helt nyligen gifte de sig...igen. Jag hävdar att jag och min syster (helsyster) hade haft samma arvsrätt som särkullsbarn om våra föräldrar fortsatt leva som sambos. Oavsett om de skrivit testamente eller inte. Nu när de gift sig igen så återgår väl arvsrätten till det "normala" antar jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur din och din systers arvsrätt såg ut innan respektive efter era föräldrar gifte sig igen. Reglerna om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

När de inte var gifta hade du och din syster fått era arv direkt efter ett eventuellt dödsfall, eftersom sambos inte ärver varandra (ÄB 2 kap 1 §). Precis som du säger fungerar det då likadant som för särkullsbarn, som har rätt att få ut sitt arv direkt vid förälderns död (ÄB 3 kap 1 §).

Nu när de är gifta ärver de varandra i första hand (ÄB 3 kap 1 §). Vid det första dödsfallet kommer alltså den efterlevande maken att ärva, och först när även denne dör kommer du och din syster att ärva, genom så kallat "efterarv" (ÄB 3 kap 2 §). Precis som du säger är detta den normala ordningen när man är gifta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare