Arv efter förälder och styvförälder

Hej,

Min mor gick bort för ett par månader sen och innan vi hann göra en bouppteckning eller bouppdelning gick även min styvfar, hennes make bort. Jag har alltså inte plockat ut min arvslott. De hade inga gemensamma barn och han hade heller inte några egna barn sedan tidigare. Hur ser arvsrätten ut här? Ärver jag 50% av allt och hans syskon och föräldrar 50% eller ärver jag 100%, eller bara 50% efter min mor? Det finns inga äktenskapsförord eller testamenten.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga gäller arv och i svensk lag regleras dessa frågor i just ärvdabalken, ÄB. Det är utifrån vad som står där jag kommer försöka svara på din fråga.

I första hand är det bröstarvingar som ärver när någon har avlidit och finns det flera bröstarvingar delar de lika på arvet (2 kap. 1 § ÄB). Det är bara bröstarvingarna som kan kräva sin laglott vilket innebär att en förälder aldrig kan göra sitt barn arvlöst om det finns arv att dela ut (7 kap. 1 § ÄB).

I ditt fall är det viktiga att din mor gick bort innan din styvfar. En förutsättning för att ta del av arv är att man lever är personen arvet kommer från avlider (1 kap. 1 § ÄB). Om det hade varit din morfar som avlidit efter din mor och arv skulle tillfallit henne träder istadarätten in, den innebär att du träder i din mors ställe. Den aktualiseras däremot inte när den avlidne inte är din förälder. Det innebär att du behöver vara din styvfars barn, genom blodsband eller adoption, för att du ska kunna hävda rätt till arv.

Om du inte är din styvfars barn, genom adoption, kommer du inte kunna hävda rätt till arv. Det innebär att i din situation ärver du i praktiken 100 % av den totala kvarlåtenskapen efter din mor. Ser man till din mor och styvfars gemensamma egendom, och separerar inte din mors, kommer du ha rätt till 50 %.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare