Arv från förälder som visade sig vara ickebiologisk far.

Om jag har ärvt den som alla har trott var min far, och det sedan visar sig efter min registrerade faders död, att jag har en genetisk far, ärver jag då även denne. Vad händer med de lagligt arvsberättigade syskon till min registrerade far när de får reda på att jag felaktigt haar ärvt det syskon som de rätteligen skulle ha ärvt?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Denna fråga har behandlats i målet NJA 1997 s. 645. I målet hade en person och tre syskon tagit arv efter sin far. Efteråt visade det sig att personen inte var barn till fadern. Högsta domstolen ansåg att barn ärver den förälder som presumeras vara den riktiga föräldern och att ett "felaktigt" utbetalat arv inte skulle återbetalas.

Du ärver med andra ord din biologiska fader, och behöver inte betala tillbaka något till de lagligt arvsberättigade syskonen, förutsatt att arvet redan är utskiftat.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare