FrågaSKATTERÄTTArvsskatt15/02/2015

Arv och skattefrihet

Jag var tidigare 1 av 11 delägare i ett dödsbo, men har nu blivit utlöst av övriga delägare. Måste jag deklarera och betala skatt på den summan(50tkr)?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Enligt 8 kapitlet 2 § Inkomstskattelagen är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria. Vad gäller arv hänger detta samman med att eventuella skatter som den avlidne var skyldig att betala men som ännu inte har betalats kommer att betalas av dödsboet innan ett arvskifte till arvtagarna äger rum, se 4 kapitlet 1 - 3 §§ Inkomstskattelagen. Arvtagaren mottar således redan skattade pengar, varför arvtagaren inte behöver skatta för dessa.

Detta medför att du inte behöver betala skatt på eller deklarera den summa du erhållit. Det förhållandet att de övriga dödsbodelägarna "löser ut dig" förändrar inte på detta då det i grund och botten rör sig om en fördelning av ett arv.

Hoppas detta ger någon klarhet!

Med vänlig hälsning

Gustaf Otterheim

Lawline RådgivareRådgivare