Arv vid arvsavstående respektive arvsavsägelse

Angående arv

Min biologiska farmor avled 2005. Min far tog inte emot något arv från henne då dom var i konflikt de sista åren.

Farmor skiljde sig från vår biologiska farfar o var sen början av 60-talet omgift med den man som jag o min bror sett som "farfar" hela vårat liv. "Farfar" avled i år o har en bror. Inget testamente är skrivet.

Det är nu dax för arvsskifte, som min "farfars" bror o hans fru har tagit hand om bouppteckningen själva - utan varken jurist eller bouppteckningsman.

Hur delas eventuellt arv upp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB) och det är hit jag hänvisar mitt svar. Jag kommer även att benämna din icke-biologiska "farfar" som bara "farfar" då din biologiska farfar inte är med i bilden och både du och din bror ser din icke-biologiska "farfar" som just "farfar". Hoppas detta är okej för dig.

Arvsavsägelse eller arvsavstående

För att besvara din fråga är det viktigt att först nämna dessa två begrepp. Har din far avstått från sitt arv till förmån för din farfar kallas detta arvsavstående. I så fall har din bror inte avsagt sig sin rätt till arv, utan han kan ärva då din farfar går bort (3 kap. 9 § ÄB).

Har din far skriftligt avsagt sig sin rätt till arv är detta dock gällande mot hela arvsgrenen, alltså inklusive dig och din bror (17 kap. 2 § ÄB). Observera att arvsavsägelse måste ske skriftligt för att det ska vara gällande.

Har din far gjort en arvsavsägelse blir således konsekvensen att ingen i er arvsgren kan ärva din farfar (om han inte testamenterat egendom till dig eller din bror). Fortsättningen av mitt svar fokuserar således på situationen att din far endast har avstått från arvet till förmån för din farfar

Hur fördelas arvet?

Eftersom din farmor var gift då hon gick bort ärvde din farfar hennes kvarlåtenskap, dock endast med s.k. fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär att i det fallet din far valde att inte få ut sin arvslott direkt, får han istället ta del av din farfars dödsbo (3 kap. 9 § ÄB).

Förutsatt att din farmor och farfar inte hade något äktenskapsförord delades deras kvarlåtenskap lika vid din farmors bortgång. 50% av din farfars egendom är således sådant som han ärvt från din farmor. Din farmors barn ska då ärva hälften av kvarlåtenskapen efter din farfar, medan din farfars bror (som jag utgår ifrån är närmaste släkting till farfar) ärver den andra hälften.

Hade din farmor och farfar något äktenskapsförord där det föreskrevs om enskild egendom, får man se på bouppteckningen efter din farmor för att avgöra hur stor andel av deras egendom som utgjorde farmors respektive farfars. Samma andel som utgjorde din farmors ska alltså hennes barn få del i av din farfars kvarlåtenskap.

Hoppas du har fått svar på din fråga och att situationen löser sig! Jag vill dock avslutningsvis poängtera återigen att det är av avgörande betydelse huruvida din far gjorde ett arvsavstående eller en arvsavsägelse. Den bedömningen kan jag inte göra utan mer information.

Vill du ha ytterligare juridisk hjälp rekommenderar jag dig att boka tid med vår juristbyrå här, eller ringa oss:

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Med vänliga hälsningar,

Filip KarlssonRådgivare