Ärver arvingarna till en avliden testamentstagare?

Hej

Min moster har avlidit och hon har inga barn eller make. I testamentet har hon skrivit att hon testamenterar till mig och min bror, inte min levande mor hennes syster alltså. Min bror har avlidit och nu undrar jag om min brors barn har rätt till den arvsposten då det står personligen i testamentet att jag och min bror ärver henne.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning om testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

När det gäller tolkning av testamente så ska det göras i ljuset av testatorns vilja (11 kap. 1 § ÄB). Detta sker således i fallet där en testamentstagare har avlidit innan testatorn. Däremot finns det en specialregel där det framgår att en arvinge till testamentstagaren kan komma i dess ställe, förutsatt att arvinge också är en legal arvinge till testatorn (11 kap. 6 § ÄB).

Detta torde under omständigheterna vara fallet här. Arvingarna efter din bror är även legala arvingar till din moster och således är specialregeln aktuell.

Slutsats

Du lär få din del av din mosters arv och din brors del kommer eventuellt att tillfalla hans arvingar.

Hoppas detta svarar på dia fråga, har du ytterligare funderingar eller frågor är det bara att kontakta Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare