Ärver även min fru efter mina föräldrar?

Om jag är gift, vem är ärver efter mina föräldrar? Är det bara jag eller min fru också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är vad som kallas för bröstarvinge, det vill säga barn till dina föräldrar. Det innebär att du tillhör 1:a arvsklassen enligt 2 kap 1 § ärvdabalken, och ärver därmed efter dina föräldrar. Om du har syskon ärver ni med lika del.

Om en av dina föräldrar avlider, ärver den efterlevande makan före dig, se 3 kap 1 § ärvdabalken, med fri förfoganderätt. Det innebär att det arv du ska få efter din förälder, först går till den andra föräldern som fritt kan disponera kvarlåtenskapen. Dock kan den efterlevande makan inte testamentera bort arvet efter den först avlidne föräldern, se 3 kap 2 § ärvdabalken. När den efterlevande makan dör ärver du således först efter din ena förälder och sedan efter den andra. I praktiken får du allt som finns kvar, om inte den efterlevande makan har testamenterat bort sin egen förmögenhet. Då har du laglig rätt till 50 % av den kvarlåtenskapen, vilket kallas laglott, se 7 kap 1 § ärvdabalken.

Ärver även din fru?

Det är endast du som ärver efter dina föräldrar. Däremot räknas arvet som giftorättsgods eftersom du är gift. Med det menas att ni äger alla era tillgångar tillsammans, se 7 kap 1 § äktenskapsbalken. Detta blir dock först aktuellt vid en bodelning, se 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Under själva äktenskapet råder ni över era egna tillgångar, se 1 kap 3 § äktenskapsbalken.

Hur du kan behålla arvet själv.

Om du inte vill att din fru ska få del av arvet vid äktenskapsskillnad eller om någon av er avlider, kan du be dina föräldrar att skriva arvet som enskild egendom för dig. Då kommer arvet inte räknas med vid en bodelning mellan dig och din fru. Du kan även begära att du och din fru ska skriva ett äktenskapsförord, se 7 kap 3 § äktenskapsbalken, där det framgår att arvet ska räknas som enskild egendom, se 7 kap 2 § äktenskapsbalken.

Sammanfattning

Det är endast du som ärver efter dina föräldrar. Däremot räknas dina tillgångar och din frus tillgångar som giftorättsgods, vilket innebär att de ska delas lika vid en bodelning. Du kan be dina föräldrar att reglera arvet som enskild egendom. Det går även bra att skriva ett äktenskapsförord med din fru att arvet ska utgöra enskild egendom. Om du vill ha hjälp med att skriva ett äktenskapsförord, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen
Björn LotoftRådgivare