Ärver båda barnen eller bara den förstfödda?

Jag och min sambo har nyligen fått ett barn ihop, vi är inte gifta utan bara sambos. Huset vi bor i är hans helt och hållet. Han har en son sen en tidigare relation. Vem kommer ärva honom? Båda hans barn eller bara den förstfödda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring vem som har rätt till arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Båda barnen ärver lika mycket

Barn till personen som avlider är de som har arvsrätt i första hand. (2 kap. 1 § ÄB) Barnen kallas i ärvdabalken för bröstarvingar. Alla barn till personen som avlider har rätt att ärva lika mycket arv. Din sambos förstfödda barn och ert gemensamma barn har alltså rätt till hälften var av din sambos arv.

Eftersom sambor inte har någon lagstadgad arvsrätt så är det alltså din sambos två barn som kommer få dela lika på hans arv. Om ni skulle gifta er eller om ni väljer att skriva testamenten så kan ni ändra på den lagstadgade arvsordningen och fördela arvet på ett annat sätt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Annelie BurströmRådgivare