Ärver barn den lott som en avliden förälder skulle fått genom testamente?

En ensam moster har skrivit i sitt testamente att jag och mina två systrar skall ärva all kvarvarande egendom vid hennes död. Vem ärver min lott om jag dör före min moster? Jag är gift och har två myndiga barn. Måste det stå något specifikt om detta i testamentet?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår det är det två frågor du vill ha svar på: dels vem som ärver din lott om du dör innan din moster och dels om ni behöver säga något i testamentet om hur det ska bli om du avlider före din moster.

Istadarätten

Istadarätten innebär att om en arvinge är avliden så träder dennas avkomlingar i den avlidnas ställe vad gäller rätten till arv. Det betyder att dina barn kommer att ärva det du skulle ha fått.

Stripalgrundsatsen

Stripalgrundsatsen innebär att varje gren inom en arvsklass ska ta lika stor del av kvarlåtenskapen. Det betyder att om det inte finns ett testamente så kommer arvet att fördelas lika mellan de barn som arvlåtaren lämnar efter sig. Dina två barn kommer då att dela lika på arvet som du skulle ha fått.

Testamente

Om du tycker att det känns bäst att det skrivs in i testamentet att dina barn ska ärva din lott om du dör innan din moster så skulle ni kunna göra det. Då måste du fråga din moster om är villig att skriva in det i hennes testamente.

Sammanfattning

Dina barn ska ärva din lott om du dör innan din moster men det går fortfarande bra att också skriva in det i testamentet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare