Ärver barn och barnbarn lika stor del efter den avlidne?

Vi har 2 barn. De har varsitt barn. Vi har alltså 2 barn och 2 barnbarn. Hur fördelas arvet mellan barn och barnbarn? Får de varsin 1/4 del samtidigt vid arvsskiftet? Eller får enbart barnen var sin 1/2 och barnbarnen sin del när respektive barn avlidit?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB). Både barn och barnbarn befinner sig i den första arvsklassen; de är bröstarvingar och har alltså först rätt till den avlidnes arv (2 kap. 1 § ÄB).

Barn ärver före barnbarn

Dock finns det även en ordning inom denna arvsklass. Barn till den avlidne har rätt till den avlidnas förmögenhet innan barnbarn. Detta innebär i praktiken att barnen delar på den avlidnes förmögenhet och att ingenting tillfaller barnbarnen. Ett barnbarn kan dock ärva sina mor- eller farföräldrar direkt på två sätt:

Den avlidnes barn är bortgånget eller,Den avlidne har skrivit ett testamente som anger att barnbarnet ska ärva direkt.

Exempel:

X avlider och lämnar efter sig tillgångar på 100 000 kr samt två barn och två barnbarn. Om båda barnen lever delas förmögenheten mellan dem - de får således 50 000 kr var medan barnbarnen inte får något. Om endast ett av barnen har dött, ärver det efterlevande barnet hälften - medan det avlidna barnets barn (d.v.s. ena barnbarnet) ärver den andra hälften istället för föräldern. Om båda barnen är döda är det barnbarnen som träder i deras föräldrar ställe.

För att sammanfatta delas förmögenheten inte automatisk i fyra lika stora delar. Utgångspunkten är alltså att den avlidnes barn ärver allt och barnbarnen får ingenting. Denna ordning kan dock ändras genom att man skriver ett testamente.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare