Ärver biologiska syskon varandra trots adoption?

Min far är död sedan många år. Hans son (min halvbror) adopterades av en annan man. Jag har inga barn. Ärver min halvbror mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om din biologiska halvbror ärver dig trots att han nu har adopterats av en annan man än er gemensamma biologiska pappa.

Att din biologiska halvbror blivit adopterad av en annan pappa än sin biologiska innebär att den arvsrätt som halvbrodern tidigare haft genom sitt biologiska släktskap inte längre finns kvar. Genom adoptionen har halvbrodern nu istället rätt till arv från adoptivpappan och hans släktingar. Halvbrodern behandlas därmed arvsrättsligt precis som om att han vore biologiskt barn till sin adoptivpappa (se 4 kap. 21 § Föräldrabalken).

Din biologiska halvbror har, till följd av adoptionen, ingen rätt att ärva dig om inte du själv väljer att testamentera del av din kvarlåtenskap till honom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa WanhataloRådgivare