Ärver efterlevande make även enskild egendom?

En fråga om enskild egendom och arvsrätt

Påstående:

"Makens arvsrätt påverkas inte av om viss egendom är enskild egendom. Vill man inte att den efterlevande maken ska ärva den enskilda egendomen måste man upprätta ett testamente."

Är detta korrekt? Kommer då den efterlevande maken (ej ägare till enskild egendom) att ärva den enskilda egendomen med full förfogade rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, det citerade påståendet är korrekt. Makes arvsrätt omfattar såväl så kallad giftorättsgods som enskild egendom (3 kap 1 § Ärvdabalken). Efterlevande make ärver dock endast med fri förfoganderätt och inte full äganderätt. Det innebär alltså att efterlevande maken får spendera arvet i stort sett som denne själv önskar. Dock får egendomen inte testamenteras bort av den efterlevande maken.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare