Ärver ett barn sin vårdnadshavare?

ärver ett barn oss som vi är vårdnadshavare till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I frågor om arv aktualiseras i första hand ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten är att barn har rätt att ärva av sina föräldrar (2 kap. 1 § ÄB). Det som avses är biologiska barn och adopterade barn.

Är det inte fråga om ett biologiskt eller adopterat barn, utan exempelvis ett familjehemsplacerat barn, ärver den inte sina vårdnadshavare automatiskt. Däremot kan ett testamente upprättas som ser till att barnet får arvsrätt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Frida FahlgrenRådgivare