Ärver halvsyskon?

Ärver jag min farbror när han går bort? Han lever ensam är 86 år o har inga barn el fru. Han har däremot en halvsyster i livet,de har olika far. Min pappa och han var helsyskon men min far är död. Har jag rätt till min fars del? Vad jag vet har han inte skrivit nåt testamente..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första arvsklassen är det bröstarvingarna och efterlevande make/make som ärver men som du nämner har din farbror varken barn eller fru, 2:1 jämte 3:1 1 st ärvdabalken. I andra arvsklassen finns den avlidnes föräldrar, annars den avlidnes syskon och om syskonens är avlidna, deras barn, 2:2 1-2 st ÄB. I den arvsklass finns även halvsyskon som tillsammans med helsyskon ärver vad som skulle tillfallit den avlidnes förälder som är gemensam för syskonen, dvs i ert fall deras mamma. Om din pappa har avlidit så betyder det att från din farbrors kvarlåtenskap kommer du ärva 75% och halvsystern 25%, 2:2 3 st ÄB. Ha dock i åtanke att finns det ett testamente kan detta ändra arvsordningen, men annars blir utfallet vad som beskrivits ovan.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare