Ärver jag hela min brors kvarlåtenskap?

Ärver jag ensam min bror. Mina syskon lever inte längre och han var ogift och hade inga barn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din bror inte har förordnat om sin kvarlåtenskap genom testamente och att du undrar om du ensamt ärver hela hans kvarlåtenskap.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

Den legala arvsordningen

I svensk rätt fördelas kvarlåtenskapen som utgångspunkt enligt den legala arvsordningen. Den legala arvsordningen är indelad i tre olika arvsklasser med olika förtursrätt till arv.

I första hand ärver arvlåtarens barn kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om något av arvlåtarens barn har avlidit, gäller enligt den s.k. istadarätten att barnets barn får träda i hans eller hennes ställe och ta arv från arvlåtaren (2 kap. 1 § andra stycket andra meningen ÄB).

Om arvlåtaren saknar både barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v., ärver arvlåtarens föräldrar kvarlåtenskapen (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Skulle någon av arvlåtarens föräldrar vara avliden, får arvlåtarens syskon dela på den förälderns lott (2 kap. 2 § andra stycket första meningen ÄB). På samma sätt gäller att om ett syskon som ska ärva har avlidit, får syskonets barn träda i hans eller hennes ställe och ta arv från arvlåtaren (2 kap. 2 § andra stycket andra meningen ÄB).

Vad gäller i ditt fall?

Av din fråga framgår att din bror var ogift, att han inte hade barn och att era gemensamma syskon inte längre lever. Slutsatsen är därför att du, i egenskap av hans enda syskon, ärver kvarlåtenskapen, om din bror inte har några barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v., om era föräldrar inte längre är i livet och om hans andra syskon också saknar barn, barnbarn, barnbarnsbarn o.s.v.

Ett testamente kan sätta den legala arvsordningen ur spel

Observera dock att din bror kan ha förordnat om sin kvarlåtenskap genom ett testamente och därigenom frångått den legala arvsordningen (9 kap. 1 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare