Ärver min avlidne makes särkullbarn mig när jag dör?

Hej, jag undrar.. Efter min makes bortgång så har hans särkullsbarn fått sina laglotter utbetalt. Vi har ett gemensamt barn som enl. Testamente ärver allt efter mig vid mitt frånfälle. Min fråga, har särkullsbarnen rätt till mer arv efter min död?

Eller kan jag sätta punkt där? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkten i den svenska arvsordningen är att endast bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn, ärver den avlidne (2 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn ärver endast sin förälder och inte sin förälders make eller maka. Enda tillfället då ett särkullbarn kan ärva den andra föräldern är om man skriver in det i testamentet eller om särkullbarnet har avstått arvet till förmån för den andra maken (3 kap. 1 § ÄB). Har särkullbarnen fått ut sina delar av arvet direkt så kan de alltså inte ärva den andra föräldern också.

Det korta svaret på din fråga är att du inte behöver skriva in något mer i testamentet. Särkullbarnen har inte rätt till mer arv efter din död eftersom de inte är dina bröstarvingar. Därför blir det endast ert gemensamma barn som kommer ärva dig efter din död.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare