Ärver min sons sambo?

Min ena son har avlidit. Han lovade mig muntligt fler ggr att jag och hans bror skulle få ärva honom. Men hans sambo tog Allt, även vår del. De har inga barn. Är detta lagligt? Borde inte jag och brodern få vår pott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom din son inte har några barn är det du och din sons pappa som ärver hälften var av din sons tillgångar (2 kap. 2 § 1 stycket ÄB). Om din sons pappa är död kommer din sons bror ärva hans del (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB).

Om inget skriftligt testamente finns så kan inte din sons sambo ärva hans tillgångar, eftersom sambor inte ärver varandra. Dock kan sambon begära att en bodelning görs av samboegendomen (8 § SamboL). Samboegendomen är sambornas gemensamma bostad och bohag, om de införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Om den ena sambon exempelvis köpt en soffa innan hen flyttade ihop med sin sambo räknas den inte som samboegendom. Bodelningen går till så att värdet av samboegendomen räknas samman (12 § SamboL). Varje sambo får sedan göra avdrag för att täcka sina skulder (13 § SamboL). Det som sedan återstår efter skulderna dragits av delas lika mellan samborna (14 § SamboL). Den "halvan" som din son får ut efter bodelningen utgör arvslotten, det vill säga den delen ni ärver. Arvslotten kan inte din brors sambo göra något anspråk på.

Slutsats
Du har rätt att ärva hälften av din sons arvslott. Den andra hälften ärvs av din sons pappa om han är i livet, annars ärver din sons bror den delen.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare