Ärver min svärdotter mig?

Hej

Har en son som är gift, paret har inga barn. Vad händer med arvet efter mig om min son dör. Har då min svärdotter arvsrätt? Om ja, hur undviker jag detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ärvdabalken reglerar vem som har rätt att ärva. Enligt denna lag har en svärdotter inte rätt att ärva sin svärförälder enligt den legala arvsordningen, utan det enda sättet för svärdottern att ärva från dig är om du testamenterar egendom till henne.

Om det inte skrivits något testamente gäller den legala arvsordningen. Den ser ut som följande:

1. I första hand ska den avlidnes bröstarvingar ärva, det vill säga den avlidnes barn.
2. Om den avlidnes barn har avlidit ärver dess avkomlingar, det vill säga barnbarn och barnbarnsbarn.
3. I andra hand ska arvlåtarens föräldrar ärva.
4. Om arvlåtarens föräldrar inte är i livet ska arvlåtarens syskon ärva.
5. Är syskon avlidet ska syskonens avkomlingar träda i dess ställe.
6. I tredje hand om varken barn, föräldrar eller syskon finns i livet ska arvet gå till den avlidnes mor- och farföräldrar.
7. Finns inte dessa i livet går arvet till den avlidnes mostrar, fastrar, morbröder eller farbröder (se 2 kap. 1 §, 2 §, 3 § och 4 § ärvdabalken).

Det är endast ovanstående personer som är arvsberättigade enligt den legala arvsordningen. Detta innebär att din svärdotter endast kan ärva dig genom att du testamenterar egendom till henne. Du behöver alltså inte göra något särskilt för att undvika att hon ärver från dig.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar på din fråga! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare