Ärver mina barn mig eller även min fd. make som inte är deras fader?

Hej min fd make har fyra barn. 2 av mina egna och 2 styvbarn. Ärver mina egna 2 barnen efter mig? Vi är skilda. Fadern har avlidit.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att din fd. make fortfarande lever och att det är fadern till dina 2 barn som du inte har tillsammans med din fd. make som avlidit. Jag tolkar även din fråga som att du inte är gift.

Arvsrätt

Eftersom du inte är gift är det dina två barn, bröstarvingar, som ärver dig, 2 kap. 1 § ärvdabalken. Enligt lag ärver alla barnen lika mycket, i detta fall är det två barn så de har enligt deras arvslott rätt till ½ av arvet, 2 kap. 1 § 2 stycket ärvdabalken.

Undantag från arvslotten

Om det finns ett testamente, och detta är giltigt, skall kvarlåtenskapen fördelas enligt denna så gott det går. Bröstarvingar har däremot ett speciellt skydd, de kan aldrig bli helt arvslösa då de alltid har rätt till sin laglott. Laglotten utger hälften av arvslotten, alltså hälften av vad bröstarvingen hade ärvt om testamentet inte fanns. Alla barnen har alltså rätt till minst ¼ av arvet, 7 kap. 1 § ärvdabalken.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare