Ärver sambor varandra?

Hej!

Undrar lite vad det innebär om man är sambo och en avlider. Om man står 50/50 som ägare. Vill man då ärva den andres skulder eller inte. Vad innebär det? Vad är fördel och nackdel?

Vi har särkullbarns båda.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna som är relevanta för att besvara din fråga finns i sambolagen (SamL). Ett samboförhållande anses ha upphört i samband med att en sambo avlider (2 § SamboL). Sambor ärver inte varandra, detta gäller både egendom och skulder som den avlidna sambo lämnar efter sig. Om ni äger någonting tillsammans har den avlidna sambons arvingar rätt att få ut sitt arv, alltså ska hälften av egendomen som ni ägt tillsammans gå till arvingarna.

Om den efterlevande sambon är den som äger minst samboegendom vid tiden för dödsfallet kan en bodelning vara en möjlighet att jämna ut egendomsförhållandena. Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, förutsatt att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Om den efterlevande sambon begär bodelning ska samboegendomen fördelas mellan samborna (8 § SamboL). För att få ut den summa som ska delas lika mellan samborna, måste först vardera sambons andel i samboegendomen beräknas (12 § SamboL). Vid beräkning av sambornas andelas ska deras skulder dras bort från samboegendomen. Det som sedan återstår av samboegendomen efter skuldavräkningen ska delas lika mellan samborna (14 § SamboL).

Exempel:

A och B är sambor och har förvärvat ett hus tillsammans, värd 100 000 kr. B avlider och har 20 000 kr i skuld. A har 10 000 kr i skuld. Efter skuldavräkning (100 000 - 30 000 = 70 000) återstår 70 000 kr som ska fördelas lika mellan dem. Alltså får dem 35 000 kr vardera.

Sammanfattning

Sambor ärver inte varandra och beroende på hur egendomsförhållandena ser ut för samborna så är det svårt för mig att säga vad som är mest fördelaktigt för den efterlevande sambon, om denne ska begära bodelning eller inte.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare