Ärver sambos?

Juridiskt finns det ingen "närmast anhörig". Min fråga är vem som äger frågan när man inte kommer överens vid ett dödsfall? Sambon sedan 15 år eller den biologiska systern. Sambo lagen räknar ju Sambos som gifta eller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att du undrar över vem som "äger frågan" om man inte kommer överens vid dödsfall. Jag förstår det som att du undrar vem som går först i arvsordningen, en sambo sedan 15 år eller en biologisk syster till den avlidna. Jag kommer därför gå igenom arvsordningen nedan.

Arvsordningen

I första hand är det biologiska barn, så kallade bröstarvingar, som ärver enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Om barnet skulle ha avlidit är det barnets barn, dvs barnbarnen, som ärver. Om inga barn eller barnbarn finns är det föräldrarna till den avlidne som ärver och om föräldrarna själva har avlidit är det syskonen som träder i deras ställe, se 2 kap 2 § ÄB. Om ett syskon är avlidet är det syskonets barn som istället får ärva den delen.

Till sist kan även mor eller farföräldrar, morbror/moster eller farbror/faster ärva enligt 2 kap 3 § ÄB. Det finns även en speciell regel som säger att gifta makar ärver varandra, undantaget till detta är om det finns särkullsbarn som då som huvudregel ska få ut sitt arv först (3 kap 1 § ÄB). Att observera här är att ingenting sägs om sambo, anledningen till detta är att sambo inte har rätt att ta arv. Enda gången en sambo kan få ärva är om det funnits ett testamente som förordnar om detta – annars blir sambos tyvärr arvlösa. Med andra ord hanteras sambos och gifta inte på samma sätt i lagens mening.

I ditt fall

Utifrån ovanstående är det alltså den biologiska systern som har rätt till arv och inte sambon. Detta gäller under förutsättning att det inte finns testamente som säger annat. Som sagt så antar jag att det är detta du menar med din fråga, om inte så får du gärna kontakta oss igen!

Med vänliga hälsningar
Paulina AsplundRådgivare