FrågaSKATTERÄTTArvsskatt09/06/2016

Arvs- och förmögenhetsskatt

Hej min farbror har ärvt en del pengar och nu undrar vi hur mycket arvsskatten och förmögenhetsskatten är?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatten är avskaffad sedan 1 januari 2005. Att förvärv genom arv är skattefria framgår även av 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) som du finner här. Din farbror behöver alltså inte betala någon skatt på arvet.

Förmögenhetsskatten är även den avskaffad från och med inkomståret 2007. Det innebär alltså att din farbror inte kommer att behöva betala varken arvs- eller förmögenhetsskatt.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Johan WaldebrinkRådgivare