FrågaSKATTERÄTTArvsskatt05/02/2021

Arvskatt i England

Jag är boende i Sverige och skall ärva en avliden som var bosatt i England.

Betalar jag arvsskatt i England? Beloppet är ca 9500 £.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När det kommer till arvsskatt är den avskaffad i Sverige sedan 2004. Detta till skillnad från Storbritannien som fortfarande tillämpar en arvsskatt på 40% när värdet överstiger 325 000 pund.

Eftersom det är en fråga som sträcker sig över två länder, nämligen Sverige och Storbritannien behöver vi se till vilket lands lagstiftning som ska tillämpas. Eftersom Sverige är en del av EU tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 650/2012 när en svensk medborgare avlidit. Enligt dess artikel 21 är huvudregeln att man ser till vart den avlidne bodde vid tidpunkten för dess bortgång.

Storbritannien omfattas inte av denna förordning eftersom de inte längre tillhör EU, däremot gäller i princip samma regler där då arvsskatten ska betalas i det fall personen som avlidit varit permanent boende eller lämnat kvarlåtenskap (exempelvis en bostad) i Storbritannien. Eftersom arvet kommer ifrån Storbritannien (England) så kommer nog dessvärre beskattning ske där.

Däremot, eftersom vi inte är insatta i Storbritanniens lagstiftning skulle jag råda dig att utöver detta, kontakta skatteverket eller en jurist i Storbritannien för säkerhets skull.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare