Arvskifte när det finns särkullbarn

Min morbror var gift de hade inga gemensamma barn och bodde i villa, han har nu gått bort .Han efterlämnar sin fru.Hans egna barn två söner är döda men en av sönerna har en dotter. Vem och hur ärver? Kan han ha gjort sondottern arvslös?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det inte finns något testamente och kommer redogöra därmed redogöra för den legala arvsordningen.

Vad ärver barnen?

Eftersom barnen inte är makarnas deras gemensamma benämns de som särkullbarn. Särkullbarn har rätt att redan vid sin förälders död få ut hela sin arvslott, 3 kap 1 § ärvdabalken (ÄB). Din morbrors barn (bröstarvingar) har rätt till hela hans kvarlåtenskap enligt den legala arvsordningen, 2 kap 1 § 1 st. ÄB. Eftersom de är två stycken innebär det hälften var. I 2 st samma paragraf anges att i de fall bröstarvinge är död, träder hens barn i dess ställe. Det innebär att din morbrors barnbarn, ena sonens dotter, ärver sin fars andel av arvet = 50%.

Det är oklart vem som ärver den sonen som är död och som inte efterlämnade någon bröstarvinge. Om hans mor lever tar hon i sådana fall hans andel om 50 %. Är modern död ska egentligen hans bror ärva hans andel, men eftersom brodern också är död går arvet ner vidare till hans dotter - dvs samma flicka som ovan. Allt detta framgår av 2 kap 2 § ÄB.

Alltså - är modern död ärver din morbrors barnbarn hela kvarlåtenskapen.

Vad ärver frun?

Frun har som sagt inget vidare skydd när det finns särkullbarn. Av 3 kap 1 § 2 st. ÄB anges dock en undantagsregel som kallas för basbeloppsregeln. Den innebär att den efterlevande maken har rätt att så långt det räcker erhålla minst 4 prisbasbelopp ur bodelningen, (som ska ske före arvskiftet, se 23 kap 1 § ÄB). Om hennes egna tillgångar överstiger värdet av 4 prisbasbelopp kommer arvet efter din morbror inte att påverkas. Skulle det vara så att hennes tillgångar understiger detta, ärver hon en del av (eller hela delen beroende på hur stora tillgångar som finns) makens tillgångar med fri förfoganderätt.

Fri förfoganderätt innebär att hon får tillgång till den delen av kvarlåtenskapen tills dess att hon själv går bort. Om det sedan vid hennes död lever någon arvinge till den först avlidne maken, ärver de den andelen som arvet med fri förfoganderätt utgjorde av hennes totala tillgångar. Detta framgår av 3 kap 2 § 3 st. ÄB.

Sammanfattning

Beroende på boets behållning kan arvet fördelas på lite olika vis. Jag hoppas att du har fått mer klarhet kring reglerna och vad som gäller. För att svara på din fråga om sondottern kan ha blivit arvlös blir svaret därmed nej. Hur mycket hon ärver beror däremot på om modern till den andra döda sonen är vid liv och om basbeloppsregeln tillämpas vid bodelningen. Om basbeloppsregeln tillämpas får hon (och eventuellt sonens mor) vänta helt eller delvis på efterarv från din morbrors fru.

Hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Om inte kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Josefine JohanssonRådgivare