Arvsordning och särkullsbarn

Hej! Jag är gift och vi har två gemensamma barn. Min make har sedan tidigare två vuxna barn.

Vi äger gemensamt en villa. Jag äger dessutom hälften en annan fastighet. Den andra hälften ägs av min bror. Min bror är ogift, ingen sambo eller några barn. Våra föräldrar är avlidna och min bror har inga andra syskon än mig.

Fråga 1. Om jag dör innan min bror, kommer då min make att ärva allt efter min bror?

Fråga 2. Min önskan är att inte min makes barn ska ärva något efter mig. Är detta möjligt? Måste jag i sådant fall skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Fråga 1: Ifall du avlider innan din make så upplöses äktenskapen och det genomförs en bodelning, 1:5 äktenskapsbalk. Som huvudregel förfogar din make all egendom tills även han avlider och då ärver dina barn.

Eftersom en "äktenskapsskillnad" genomförs så kapas bandet mellan din make och din bror, men bandet mellan dina barn och din bror finns kvar. Då din bror inte har egna barn så ärver andra arvsklassen allt (2:2 ärvdabalk), hans föräldrar och sedan rakt nedstigande led. Och där finns endast dina barn, din brors föräldrars barnbarn, de ärver alltså allt.

Fråga 2: Din makes barn kallas inom juridiken för särkullsbarn och de ärver inte efter dig utan endast efter sin far. Detta scenario kan dock se ut på olika sätt då ni är gifta och delar på allt.

Där din make så ärver du allt efter honom men hans två särkullsbarn har rätt att ta ut sitt arv efter sin far omedelbart vilket kan minska vad du ärver, eller så avvaktar de med att ta ut sitt arv till ni avlidit och då har de rätt till sitt arv när den andra maken avlidit, 3:1 och 7:1 ärvdabalk.

Oavsett så har era gemensamma barn rätt att ärva större delar än särkullsbarnen då ni båda är deras föräldrar, tanken är att särkullsbarnen ärver dessutom från en utomstående, deras mor.

Hoppas du fått svar på din fråga.

MVH

Patrik OlssonRådgivare