Arvsordning och syskons arvsrätt

Jag är ensamtående (inga barn eller make (sambo) och äger en bostadsrätt. Har två systrar ( mina föräldrar är döda) varav en syster bor hos mig under vinterhalvåret då hon inte kan bo i sin sommarstuga. Kan mina systrar tllisammans äga min bostadsrätt om jag går bort före dem? De är båda ensamstående.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga rör arvsordningen blir Ärvdabalken (ÄB) tillämplig för att utreda din fråga.

Eftersom du är ensamstående, inte har några barn eller maka/e/sambo, eller föräldrar, blir det enligt arvsordningen dina syskon som får ärva dig och dela lika lott, enligt 2 kap. 2 § 2 st ÄB. Därmed kommer din bostadsrätt att tillfalla dina systrar i de fall du skulle gå bort före dem. Hur dina systrar sedan önskar att äga eller ta hand om bostadsrätten är upp till dem, om inte du i ett testamente eller gåvobrev skulle skriva något annat.

Sammanfattningsvis anser jag därmed inga problem med att dina syskon skulle äga din bostadsrätt tillsammans, i de fall du skulle gå bort före dem.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare