Arvsordning och testamente

Jag har skrivit ett testamente där jag gett mina båda bröstarvingar arvet som enskild egendom. Hur blir det om jag överlever någon av mina barn? Vem ärver mina tillgångar? Skall jag göra ett tillägg där jag uttrycker min vilja?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utifrån din information framgår det inte om du har någon mer arvsberättigad förutom dina barn, exempelvis make, föräldrar eller syskon. Jag utgår från att du endast har dina barn. Om de skulle gå bort före dig finns det då inga arvingar kvar enligt den lagliga arvsordningen i ärvdabalken kap 2 & kap 3.

Om endast ett av dina barn skulle gå bort före dig så beror utgången på om denne har egna barn eller är gift. Om ej barn, ej gift eller eget testamente som anger annat så skulle du ärva ditt barn.

Tillbaka till scenariot då det inte finns någon arvsberättigad kvar:
I 5 kap 1 § ärvdabalken anges det att om det inte finns några arvingar enligt 2 & 3 kap skall arvet tillfalla den allmänna arvsfonden. Allmänna arvsfonden stöttar föreningar och organisationer och försöker förbättra situationen för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning genom att dela ut pengarna som kommer in. Organisationer kan ansöka om stöd när de utvecklar verksamhet som då riktar sig till barn, ungdomar och funktionshindrade.

Du kan ändra ditt testamente och lägga till exempelvis vem som ska ärva dig om inte dina barn är i livet. Då det finns angivet var pengarna ska gå/vem de ska tillfalla kommer inte allmänna arvsfonden ta del av arvet.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare